آموزش سوم ابتدایی

سوم دبستانی ها بیایید اینجا

آموزش سوم ابتدایی

سوم دبستانی ها بیایید اینجا

چگونگی ایجاد انگیزش در دانش آموزان مقطع ابتدایی بویژه اوّل ابتد

  چگونگی ایجاد انگیزش در دانش آموزان مقطع ابتدایی  بویژه اوّل ابتدایی    *

انگیزش به عنوان عامل نیرو دهنده ، هدایت کننده و نگهدارنده ی رفتار می باشد که اصطلاحا « انگیزه »دقیق تر از « انگیزش » است .

-  تفاوت بین انگیزش و انگیزه در این است که انگیزش عامل کلی مولد رفتار است ، اما انگیزه حالت اختصاری یک رفتار خاص است.

بهترین راه ایجاد علاقه در فراگیران و یادگیرندگان بهبود شرایط یاد گیری و افزایش سطح کیفی روشهای آموزش است . در صورت ایجاد بستر و بهبود شرایط یادگیری ، یادگیران به موفقیت بیشتری در یادگیری نایل   می شوند و این کسب موفقیت علاقه و انگیزش آنها را نسبت به یادگیری مطالب تازه با در نظر گرفتن هرم ساخت شناختی فرد یادگیرنده افزایش می دهد.

v           مراحل ذیل جهت ایجاد انگیزش در یادگیرندگان موثر خواهد بود :

1-                        آنچه را که از یادگیرندگان به عنوان هدف آموزشی انتظار داریم در آغاز درس دقیقا به فراگیران بیان می شود.

2-                        در شرایط مقتضی از تشویق های کلامی چون خوب، عالی و آفرین استفاده گردد.

3-                        از نتایج آزمون ها و کسب نمرات مستمر به عنوان وسیله ای برای ایجاد انگیزش در یادگیرندگان استفاده کنیم .

4-                        معلّم می تواند با ارائه مسائل و مطالب مرتبط با موضوع درس در یادگیرندگان ایجاد انگیزش نماید .

5-                        اگر مطالب آموزشی از ساده به دشوار ( با استفاده از روش استقرایی) ارائه گردد معمولا یادگیری عمیق ، معنی دار خواهد بود.

6-                        بایستی از ایجاد رقابت و هم چشمی در میان دانش آموزان جلوگیری نموده و پیشرفت هر دانش آموز را با گذاشته اش مقایسه و مورد تشویق قرار داد.

7-                        هنگام آموزش مطالب تازه بایستی از مثال های آشنا وملموس و با توجه به شناخت شناسی فراگیر یا فراگیران استفاده نموده و با مطالب آموخته شده ی قبلی آن در ارتباط باشد.

8-                        به دانش آموزان مسائل و تکالیفی داده شود که  نباید خیلی دشوار ، گنگ و دو پهلو باشد یعنی مطابق با سطح توانایی ، دانایی و پایه ی تحصیلی یاد گیرنده بویژه در مقطع ابتدایی و مخصوصا در کلاس اوّل بوده باشد .

بنابراین ،  معلّم باید هم مطالب یادگیری را معنی دار جلوه دهد و هم فرصت یادگیری اکتشافی و زمینه ی حل مسئله را برای دانش آموزان خود فراهم نموده تا دانش آموزان ، خودشان به کشف معنی مطالب بپردازند . برای این منظور ، فضای آموزشی باید باز و آزاد و انسانی باشد ، به گونه ای که افراد آزادی عمل داشته باشند تا هر شیوه ی یاد گیری را که مایل هستند ، خودشان انتخاب نمایند و معلّم و والدین محترم نقش راهنما را ایفا نمایند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد