آموزش سوم ابتدایی

سوم دبستانی ها بیایید اینجا

آموزش سوم ابتدایی

سوم دبستانی ها بیایید اینجا

ترانه کودکانه (خوشحال و شاد و خندان )

خوشحال و شاد و خندان خوشحال و شاد و خندانم ........... قدر دنیا رو می دانم خنده کنم من ......... دست بزنم من ......... پا بکوبم من ............................. شادانم . در دلم غمی ندارم ........... زیرا سلامت هست جانم عمر ما کوتاه س ........... چون گل صحراست ............... پس بیایید شادی کنیم . بیایید با هم بخوانیم .......... ترانه جوانی را عمر ما کوتاه س ........... چون گل صحراست ............... پس بیایید شادی کنیم . گل بریزم من ...... از توی دامن ..... بر روی خرمن ........................ شادانم

باز باران

باز باران    با ترانه  

می خورد بر بام خانه   یادم آرد کربلا را 

دشت پر شور و نوا را 

گردش یک ظهر غمگین 

گرم و خونین 

لرزش طفلان نالان   زیر تیغ و نیزه ها را 

 

باز باران  

با صدای گریه های کودکانه  

از فراز گونه های زرد و عطشان    با گوهر های فراوان  

می چکد از چشم طفلان پریشان 

پشت نخلستان نشسته  

رود پر پیچ و خمی در حسرت لب های ساقی  

چشم در چشمان هم    آرام و سنگین 

می چکد آهسته از چشمان سقا بر لب این رود پیچان     باز باران   

باز باران   با ترانه 

آید از چشمان مردی  خسته جان 

هیهات بر لب ٬از عطش در تاب و تب 

نرم نرمک می چکد این قطره ها روی لب شش ماهه طفلی 

رو به پایان          مرد محزون            دست پر خون 

می نشاند از گلوی نازک شش ماهه بر لب های خشک آسمان 

با چشم گریان    باز باران  

باز باران 

باز هم اینجا عطش٬آتش ٬شراره ٬ جسم ها افتاده بی سر     پاره پاره 

می چکد از گوش ها باران خون و کودکان بی گوشواره  

شعله ها در دامان و در پا    می چکد خار مغیلان  

وز درین تفتیده دشت و سینه ها     بر پاست طوفان  

دست ها آماده شلاق و سیلی  

چهره ها از بارش شلاق ها گردیده نیلی 

 

وز درین صحرای سوزان می دود طفلی سه ساله  

پر زنانه      پای خسته       دل شکسته 

رو برو بر نیزه ها خورسید تابان  

می چکد از نوک سرخ نیزه ها بر خاک سوزان    باز باران 

 

باز باران  قطره قطره  

می چکد از چوب محمل 

خاک های چادر زینب   به آرامی شود گل 

 

می رود این کاروان منزل به منزل  

می شود از هر طرف این کاروان هم سنگ باران 

 

آری آری  باز سنگ و باز باران  

آری آری تا نگیرد شعله ها در دل زبانه  

تا نگیرد دامن طفلان محزون را نشانه  

تا نبیند کودکی لب تشنه  اینجا اشک ساقی  

بر فراز خیمه ها     بر گونه ها    بر مشک ساقی 

                                                                      کاش نبارد باران

مراحل نوشتن در دبستان(مقطع ابتدایی)

1.    دوره ی آمادگی            2. دوره ی آغاز نوشتن            3. دوره ی پیشرفت در نوشتن

1)   دوره آمادگی :

شامل دوره ی قبل از دبستان و ماه اوّل کلاس اوّل ابتدایی می باشد. {در این دوره فراگیران ، طرز گرفتن مداد،حفظ فاصله چشم تا نوشته ، طرز درست نشستن ، پای تخته آمدن، یادگیری حرکت فلش ، نقطه شروع و خاتمه ی نشانه ها ، از راست به چپ ، بالا به پایین ، فاصله و .... خط زمینه ، با گچ نوشتن و پاک کردن ، ورود و خروج از کلاس ، نگهداری وسایل  ..... خواب}

2)   دوره آغاز نوشتن:

این دوره شامل کلاس اول (از آبان ماه ، بعد از تدریس نگاره ها و شروع آموزش نشانه ها «آب») و ماهِ اول کلاس دوم.

در این دوره ؛ تعلیم نشانه ها (حروف الفبای فارسی) و کاربرد آنها ، سر مشق معلم ، انجام زیر نویس های کتاب بنویسیم و تکالیف درس ها در کتاب بنویسیم ، پر رنگ رکدن ، رعایت دندانه ، نقطه ؛ آموزش و کاربرد علایم آیین نگارش در نوشتن مطلب.

3)   دوره پیشرفت در نوشتن :

این دوره از ماه دوم کلاس دوم و تا پایان دوره ی ابتدایی (سوم+چهارم و پنجم)را شامل می شود.

در این دوره آموزش خوش نویسی ، کاربرد لغات در جمله سازی و شکوفایی و خلاقیت در انشا های ابداعی ، مطالعه و آموزش نوشتنِ مقالات و تحقیقات آغاز  می گردد.

·       انواع نوشتن :

1. رو نویسی، در کتاب بنویسیم (5 سطر از درس بخوانیم را بنویس)

2.  املا نویسی (دیکته) در دفتر و تخته

3. جمله نویسی

4. انشا نویسی

5. خلاصه نویسی

6. گزارش نوسی

7. استان و نمایش نویسی

8. نامه نگاری

9. روزنامه نویسی

10. تایپ

-       که هر کدام از این نوشتن ها جای خود را دارد.#

چگونگی ایجاد انگیزش در دانش آموزان مقطع ابتدایی بویژه اوّل ابتد

  چگونگی ایجاد انگیزش در دانش آموزان مقطع ابتدایی  بویژه اوّل ابتدایی    *

انگیزش به عنوان عامل نیرو دهنده ، هدایت کننده و نگهدارنده ی رفتار می باشد که اصطلاحا « انگیزه »دقیق تر از « انگیزش » است .

-  تفاوت بین انگیزش و انگیزه در این است که انگیزش عامل کلی مولد رفتار است ، اما انگیزه حالت اختصاری یک رفتار خاص است.

بهترین راه ایجاد علاقه در فراگیران و یادگیرندگان بهبود شرایط یاد گیری و افزایش سطح کیفی روشهای آموزش است . در صورت ایجاد بستر و بهبود شرایط یادگیری ، یادگیران به موفقیت بیشتری در یادگیری نایل   می شوند و این کسب موفقیت علاقه و انگیزش آنها را نسبت به یادگیری مطالب تازه با در نظر گرفتن هرم ساخت شناختی فرد یادگیرنده افزایش می دهد.

v           مراحل ذیل جهت ایجاد انگیزش در یادگیرندگان موثر خواهد بود :

1-                        آنچه را که از یادگیرندگان به عنوان هدف آموزشی انتظار داریم در آغاز درس دقیقا به فراگیران بیان می شود.

2-                        در شرایط مقتضی از تشویق های کلامی چون خوب، عالی و آفرین استفاده گردد.

3-                        از نتایج آزمون ها و کسب نمرات مستمر به عنوان وسیله ای برای ایجاد انگیزش در یادگیرندگان استفاده کنیم .

4-                        معلّم می تواند با ارائه مسائل و مطالب مرتبط با موضوع درس در یادگیرندگان ایجاد انگیزش نماید .

5-                        اگر مطالب آموزشی از ساده به دشوار ( با استفاده از روش استقرایی) ارائه گردد معمولا یادگیری عمیق ، معنی دار خواهد بود.

6-                        بایستی از ایجاد رقابت و هم چشمی در میان دانش آموزان جلوگیری نموده و پیشرفت هر دانش آموز را با گذاشته اش مقایسه و مورد تشویق قرار داد.

7-                        هنگام آموزش مطالب تازه بایستی از مثال های آشنا وملموس و با توجه به شناخت شناسی فراگیر یا فراگیران استفاده نموده و با مطالب آموخته شده ی قبلی آن در ارتباط باشد.

8-                        به دانش آموزان مسائل و تکالیفی داده شود که  نباید خیلی دشوار ، گنگ و دو پهلو باشد یعنی مطابق با سطح توانایی ، دانایی و پایه ی تحصیلی یاد گیرنده بویژه در مقطع ابتدایی و مخصوصا در کلاس اوّل بوده باشد .

بنابراین ،  معلّم باید هم مطالب یادگیری را معنی دار جلوه دهد و هم فرصت یادگیری اکتشافی و زمینه ی حل مسئله را برای دانش آموزان خود فراهم نموده تا دانش آموزان ، خودشان به کشف معنی مطالب بپردازند . برای این منظور ، فضای آموزشی باید باز و آزاد و انسانی باشد ، به گونه ای که افراد آزادی عمل داشته باشند تا هر شیوه ی یاد گیری را که مایل هستند ، خودشان انتخاب نمایند و معلّم و والدین محترم نقش راهنما را ایفا نمایند .